Dla rodzica

Ekologia w życiu przedszkolaka

maj 31, 2022 | Dla rodzica

Edukacja ekologiczna w ostatnich latach stała się jedną z ważniejszych dziedzin życia. Powodem działań proekologicznych jest ciągle narastająca dewastacja przyrody i zatruta atmosfera, a przez to narażone jest zdrowie człowieka.

Według raportu WHO z roku 2018, aż 36 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Unii Europejskiej leży właśnie w Polsce. Według WHO średnie roczne stężenie pyłu zawieszonego PM2,5 może być szkodliwe, jeśli przekracza 10 µg/m3.

Stowarzyszenie Radomianie Dla Demokracji prowadzi stronę internetową www.smog.radom.pl, na której zamieszcza dane o stanie powietrza w Radomiu. Jak wynika z raportu Stowarzyszenia RDD Radom nie ma dobrego powietrza przez większość roku. Przykładowo – najwyższa wartość stężenia pyłu w miesiącu styczniu 2022 wynosiła 164 µg/m3 co stanowi 656% dopuszczalnej normy, a w maju 2022 –  49 µg/m3 (196% normy).

Dzieciństwo jest to szczególnie ważny okres dla rozwoju umiejętności korzystania przez dziecko ze środowiska. Pozytywne doświadczenia z tego okresu w kontakcie z przyrodą wzbudzają troskę o środowisko w życiu dorosłym. Odbywa się to poprzez kontakt ze światem roślin i zwierząt oraz z przyrodą nieożywioną, a także naukę dostrzegania, przeżywania i chęci obcowania z naturalnym środowiskiem.

Dzieci już od najmłodszych lat stają się odkrywcami i badaczami. Uczą się poprzez działanie, zdobywając doświadczenia. Aktywność poznawcza jest dla nich naturalną rzeczą wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj aktywność ta przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań, aby jednak wystąpiła ona w takim stopniu, który miałby większe znaczenie dla jego rozwoju, należy dziecku stworzyć ku temu warunki oraz  stymulować je i ukierunkowywać. Można to robić poprzez zabawę, w trakcie, której dziecko  ma okazję do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania.  Podczas zabawy dziecko może realizować czynności badawcze, pojawiające się w momencie, gdy styka się ono z nowymi bodźcami czy sytuacjami.

Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, między innymi sferę aktywności twórczej. Rozwiązywanie problemów różnymi metodami, zależnymi od poziomu rozwoju myślenia, prowokuje dziecko do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków oraz uczy planowania własnych działań, poszukiwania oryginalnych pomysłów i rozwiązań.

Zatem zachęcamy Państwa do eksperymentowania w zaciszu domowym wraz ze swoimi pociechami. Dzięki takiej aktywności łatwiej będzie dzieciom zrozumieć problem zanieczyszczenia powietrza w ich najbliższym otoczeniu i potrzebę dbania
o jego jakość.

 Smog w słoiku

https://www.youtube.com/watch?v=3QdZHAWfCN4

Na wieczku słoika zapalamy kolorową gazetę, trzymamy słoik nad wieczkiem, tak aby dym do niego wpadał, po chwili szczelnie zakręcamy słoik. W słoiku zostaje dym. Dziecko obserwuje słoik – smog tak jak dym można dostrzec kiedy unosi się nad miastem.

Eksperyment z odkurzaczem:

https://www.youtube.com/watch?v=81Gh8XjVfZ0

Do rury odkurzacza za pomocą gumki recepturki przyczepiamy się jeden czysty płatek kosmetyczny. Następnie rura odkurzacza zostaje wystawiona na zewnątrz za oknem. Odkurzacz zostaje włączony na okres około 5 minut. Po upływie 5 minut wyłączamy odkurzacz i zdejmujemy wacik z odkurzacza. Przyklejamy wacik na czystej kartce obok czystego. Dziecko ogląda go i określa jego kolor. Na podstawie koloru próbują określić czy powietrze, którym oddycha jest czyste czy zanieczyszczone.

 

mgr Iwona Dudzieniec

mgr Katarzyna Markowska

mgr Agnieszka Szczygielska