Dzień dobry kochani. Przedstawiam kilka propozycji zabaw na dzisiejszy dzień.
- Nauka wyliczanki. Wieje wiatr, pada deszcz, jestem smutna i ty też! Stuka w okno mokry deszcz. Chodź tu, ze mną pobaw się!
- Ćwiczenia logopedyczne.
• Leciutkie kręcenie głową w jedną, a potem w drugą stronę (na boki).
• Wyobrażanie sobie swoich urodzin i zdmuchiwania świeczek na torcie (długie dmuchanie).
• Zamienianie języka w szczoteczkę i szorowanie nim zębów (pocieranie językiem o górne zęby i o dolne zęby, od strony wewnętrznej i zewnętrznej).
• Udawanie spania i cichutkiego chrapania (na wdechu i na wydechu). - Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słonko świeci – deszcz pada”. Dziecko staje przy ścianie lub w innym, wyznaczonym miejscu. Kiedy rodzic powie: Słonko świeci, dziecko w dowolny sposób poruszają się (spaceruje, biega) po sali. Na hasło: Deszcz pada, wraca na poprzednie miejsce. Urozmaicenie zabawy może stanowić naśladowanie odgłosu spadających kropel deszczu (rytmiczne klaskanie oraz wymawianie słowa kap… kap…)
- Słuchanie wiersza poprzedzone oglądaniem filmu.
https://www.youtube.com/watch?v=7a7ey93PvUs&ab_channel=LechBieszka
Pyt.: Jak wygląda park późną jesienią?
Jakie odgłosy wydaje padający deszcz?
Pod czym chronią się ludzie przed deszczem?
- Pada, pada deszcz
chlupu-chlupu, chlup!
Idzie dziadzio Mrok
tupu-tupu, tup!
Idzie dziadzio Mrok
człapu-człapu, człap!
Wyskoczyła noc,
za połę go łap!
Zmyka dziadzio Mrok
tupu-tupu, tup!
A noc za nim brnie…
chlupu-chlupu, chlup! - Dziecko powtarza za rodzicem fragmenty wiersza np. chlupu, chlup, tapu- tap…
- Ilustracja ruchowa wiersza.
Rodzic recytuje wiersz, ilustrując go ruchem. Wyjaśnia znaczenie niezrozumiałych słów. Dziecko go naśladuje, stara się powtarzać głośno wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Dziecko (za rodzicem):
Pada, pada deszcz (naśladują ruchem palców padający deszcz),
chlupu-chlupu, chlup! (pocierają dłońmi o siebie)
Idzie dziadzio Mrok (cicho maszerują w miejscu)
tupu-tupu, tup! (rytmicznie, głośno tupią)
Idzie dziadzio Mrok (cicho maszerują w miejscu)
człapu-człapu, człap! (klaszczą w ręce)
Wyskoczyła noc, (wyskakują obunóż w górę)
za połę go łap! (obracają się wokół własnej osi za wyciągniętą ręką)
Zmyka dziadzio Mrok (biegają w miejscu)
tupu-tupu, tup! (rytmicznie tupią)
A noc za nim brnie… (poruszają się w miejscu na szeroko rozstawionych nogach)
chlupu-chlupu, chlup! (pocierają dłońmi o siebie) - W wolnej chwili, przy sprzyjających warunkach pogodowych zachęcam do spaceru i aktywności na świeżym powietrzu. Miłego dnia 🙂