Grupa 10

ODGŁOSY DESZCZU

lis 2, 2020 | Grupa 10

Dzień dobry kochani. Przedstawiam kilka propozycji zabaw na dzisiejszy dzień.

  • Nauka wyliczanki.                                                                                                                                      Wieje wiatr, pada deszcz, jestem smutna  i ty też!                                                                                                          Stuka w okno mokry deszcz.                                                                                                                                        Chodź tu, ze mną pobaw się! 
  • Ćwiczenia logopedyczne.
    • Leciutkie kręcenie głową w jedną, a potem w drugą stronę (na boki).
    • Wyobrażanie sobie swoich urodzin i zdmuchiwania świeczek na torcie (długie dmuchanie).
    • Zamienianie języka w szczoteczkę i szorowanie nim zębów (pocieranie językiem o górne zęby i o dolne zęby, od strony wewnętrznej i zewnętrznej).
    • Udawanie spania i cichutkiego chrapania (na wdechu i na wydechu).
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa  „Słonko świeci – deszcz pada”. Dziecko staje przy ścianie lub w innym, wyznaczonym miejscu. Kiedy rodzic powie: Słonko świeci, dziecko w dowolny sposób poruszają się (spaceruje, biega) po sali. Na hasło: Deszcz pada, wraca na poprzednie miejsce. Urozmaicenie zabawy może stanowić naśladowanie odgłosu spadających kropel deszczu (rytmiczne klaskanie oraz wymawianie słowa kap… kap…)
  • Słuchanie wiersza poprzedzone oglądaniem filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=7a7ey93PvUs&ab_channel=LechBieszka                          

Pyt.: Jak wygląda park późną jesienią?

Jakie odgłosy wydaje padający deszcz? 

Pod czym chronią się ludzie przed deszczem?                                                                                                           

  • Pada, pada deszcz
    chlupu-chlupu, chlup!
    Idzie dziadzio Mrok
    tupu-tupu, tup!
    Idzie dziadzio Mrok
    człapu-człapu, człap!
    Wyskoczyła noc,
    za połę go łap!
    Zmyka dziadzio Mrok
    tupu-tupu, tup!
    A noc za nim brnie…
    chlupu-chlupu, chlup!
  • Dziecko powtarza za rodzicem fragmenty wiersza np. chlupu, chlup, tapu- tap…
  • Ilustracja ruchowa wiersza.
    Rodzic recytuje wiersz, ilustrując go ruchem. Wyjaśnia znaczenie niezrozumiałych słów. Dziecko go naśladuje, stara  się powtarzać głośno wyrazy dźwiękonaśladowcze.
    Dziecko (za rodzicem):
    Pada, pada deszcz         (naśladują ruchem palców padający deszcz),
    chlupu-chlupu, chlup!       (pocierają dłońmi o siebie)
    Idzie dziadzio Mrok           (cicho maszerują w miejscu)
    tupu-tupu, tup!                    (rytmicznie, głośno tupią)
    Idzie dziadzio Mrok             (cicho maszerują w miejscu)
    człapu-człapu, człap!          (klaszczą w ręce)
    Wyskoczyła noc,              (wyskakują obunóż w górę)
    za połę go łap!              (obracają się wokół własnej osi za wyciągniętą ręką)
    Zmyka dziadzio Mrok       (biegają w miejscu)
    tupu-tupu, tup!                (rytmicznie tupią)
    A noc za nim brnie…     (poruszają się w miejscu na szeroko rozstawionych nogach)
    chlupu-chlupu, chlup!      (pocierają dłońmi o siebie)
  • W wolnej chwili, przy sprzyjających warunkach pogodowych zachęcam do spaceru i aktywności na świeżym powietrzu.  Miłego dnia 🙂