„Waga” T.M. Massalska
Waga strasznie się wytęża:
Jestem silna!
Jestem mężna! –
Pierwszy waży się atleta,
Potem uczeń i poeta.
Waga wszystko dzielnie znosi,
Chociaż czasem aż się prosi
Krzyknąć:
– Dosyć już ważenia? –
Kilogramy tylko zmienia.
Z trudem te ciężary dźwiga
Wciąż milcząca…
Sprawiedliwa.
Rodzic po przeczytaniu wiersza rozmawia z dzieckiem zadając pytania do wiersza:
– Do czego służy waga?
– Co można na niej ważyć?
− Czy wszystko można zważyć?
„Ważymy”– zabawa matematyczna. Do tej zabawy potrzebna będzie waga szalkowa. Rodzice jak nie mają mogą pożyczyć mogą ją zrobić wykorzystując kawałek deski lub coś innego. Ważne jest, aby dziecko miało możliwość wykorzystania do ważenia przedmiotów zrobionych z różnych materiałów: plastiku, papieru, drewna, metalu. Ważne jest również żeby widziało, że coś jest lżejsze a coś cięższe, i potrafiło to określić.
„Od największej do najmniejszej” – zabawa matematyczna. Rodzic rozkłada na dywanie kartki, na których napisane są cyfry od 1 do 10 (są pomieszane). Zadaniem dziecka jest ułożenie ich w kolejności od największej do najmniejszej.
„Lewa – prawa”- zabawa dydaktyczna, ćwiczenia w określaniu kierunków. Rodzic zakłada dziecku frotkę na lewy nadgarstek i przypomina dziecku, że ręka na której ma frotkę, to ręka lewa. Dziecko na polecenie rodzica dotyka ręką (na której jest frotka) części ciała, lewego oka, ucha, kolana, stopy; na koniec wykonuje obrót w lewo. To samo wykonuje prawą ręką (frotka na prawym nadgarstku). Dziecko siada na dywanie po turecku, następnie rodzic podaje informacje, gdzie należy położyć woreczek lub chustkę: przed sobą, za sobą, na swoim lewym ramieniu na prawym kolanie itp.