Rodzic zadaje dziecku zagadkę:
Na niebie jej barwy
pięknie się mienią.
Jak most ogromny
łączy niebo z ziemią. (tęcza)
Następnie rodzic czyta dziecku treść opowiadania pt.: 'Tęcza” B. Formy:
Od samego rana padał deszcz. Maciek podparł brodę i obserwował spływające po szybie krople. A miało być tak wesoło. Wyjazd z rodzicami nad jezioro, kajaki i wspólny spacer. W pewnej chwili deszcz przestał padać. Zza chmury wyjrzało słońce i chłopiec zobaczył niezwykłe zjawisko. Na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza. Jak olbrzymi most rysowała się na niebie, połyskując w słonecznych promieniach. Maciek szybko wyjął farby. Rozłożył na podłodze duży arkusz papieru i zaczął malować. Kilka dużych, zamaszystych ruchów pędzlem i już po chwili kolorowe pasy tworzyły tęczę. Przez chwilę Maciek przyglądał się swojej pracy. Nabrał pędzlem żółtej farby i namalował słońce. Potem las i jezioro. Nagle do pokoju weszła mamusia.
– Widzę, że znalazłeś sobie zajęcie. Szkoda, że deszczowa pogoda zmusiła nas do zmiany planów.
– Niezupełnie – uśmiechnął się Maciek.
– Zapraszam nad jezioro – wskazał na swoją pracę.
– Piękna praca – zachwyciła się mamusia. – Powiesimy ją na ścianie.
Już po chwili w pokoju zrobiło się weselej. Mamusia cienkim pędzelkiem namalowała trzy postacie.
– To nasza rodzina. Idziemy popływać kajakiem.
Maciuś zaznaczył na jeziorze wyspę.
– Musimy koniecznie tam popłynąć.
Chociaż zrobiło się późno, „wycieczka” wciąż trwała.
– Może dobrze się stało, że właśnie dzisiaj na dworze była brzydka pogoda.
Po przeczytaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące jego treści:
– Dlaczego Maciek był smutny?
– Jakie zjawisko zobaczył Maciek?
– Do czego był potrzebny Maćkowi duży arkusz papieru?
– Dlaczego w pokoju zrobiło się weselej?
Rodzic wyjaśnia dziecku zjawisko powstawania tęczy na podstawie filmu edukacyjnego https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0
„Barwy tęczy”– zabawa ruchowa doskonaląca płynność ruchów w przestrzeni.
Rodzic włącza dziecku dowolny utwór instrumentalny, a ono tańczy i wstążką, którą trzyma w ręce kreśli w powietrzu łuki tęczy na niebie.
Podsumowując, w celu sprawdzenia co dziecko zapamiętało, rodzic może zadać pytania:
– O jakim zjawisku rozmawialiśmy?
– Jakie kolory ma tęcza?
– Ile kolorów ma tęcza? Policz.