Archiwum-2020-Grupa 09

Kącik dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

cze 5, 2020 | Archiwum-2020-Grupa 09

Witajcie kochani 🙂

W dniu dzisiejszym proponuję Wam zabawy wspierające integrację sensoryczną:

Zabawa dotykowa – Sensoryczne pudełko

Przygotowanie do zabawy: napełnienie pudełka ryżem, makaronem płatkami kukurydzianymi, kaszą gryczaną lub piaskiem, a następnie umieszczenie w środku kilku różnych przedmiotów. Ćwiczenie polega na zanurzaniu dłoni w pojemniku i znajdowaniu w nim przedmiotów (bez patrzenia). Można napełniać pudełko czymś ciepłym, zimnym, szorstkim, gładkim lub po prostu małymi zabawkami, które dziecko musi odnaleźć i zidentyfikować.

Kolorowe woreczki

Każdy może zostać czarodziejem, a przy okazji przekonać się, jak powstają barwy. Do zabawy potrzebnych będzie kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonym. Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Dziecko ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary. Zabawa pokazuje związki przyczynowo-skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka – oko.

Utrzymywanie poduszki

Celem zabawy jest m.in. kształtowanie planowania motorycznego – utrzymywanie poduszki na głowie wymaga koordynacji ciała i przyjęcia odpowiedniej pozycji; dodatkowo ćwiczenie wymaga koordynacji ciała w dynamice. Podczas ćwiczenia doskonalimy również integrację zmysłu wzrokowego i proprioceptywnego (inaczej czucia głębokiego) w celu zachowania równowagi.

Potrzebne przedmioty: mała poduszka i rzecz, która się nie stłucze (np. książka, teczka, ręcznik);

Sposób zabawy:

– dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej;
– dziecko trzyma poduszkę na głowie i idzie po linii prostej na palcach;
– dziecko idzie po linii prostej z poduszką na głowie, trzymając w rękach nietłukący się przedmiot.

Miłego weekendu kochani 🙂