Archiwum-2021-Grupa 12

„Ekologiczne zabawy matematyczne”

kw. 21, 2020 | Archiwum-2021-Grupa 12

Witajcie! Sporo już wiecie na temat dbania czystości o naszą planetę, dlatego dzisiaj mamy dla Was kolejne propozycje zabaw z kartami pracy. Życzymy udanej segregacji!

„Gdzie wędrują śmieci?” – historyjka obrazkowa (KP3, str. 43). Dziecko ogląda znak recyklingu: opowiada, z czego się składa, jaki ma kolor i co oznacza. Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się na temat wędrówki butelki: Chłopiec kupuje sok w butelce plastikowej w sklepie. Co powinien zrobić, jak wypije sok? Co dalej stanie się butelką? Czy odgadniesz, jaka jest dalsza wędrówka butelki? Dziecko wkleja brakujące obrazki.

Odgłosy przyrody” – zabawa słuchowa. Rodzic odtwarza różne dźwięki przyrody klikając w odnośnik poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=19Czl58l7iU

Dziecko rozpoznaje i nazywa usłyszane dźwięki oraz wyjaśnia, jak należy się zachowywać, aby przyroda w danych miejscach była przez nas chroniona.

Figury geometryczne” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Na dywanie są rozłożone cztery duże figury geometryczne. Dziecko tańczy swobodnie        do piosenki. Gdy następuje przerwa w muzyce, rodzic wypowiada nazwę figury geometrycznej, a zadaniem dziecka jest ustawienie się obok tej figury. Potrzebne materiały: cztery wycięte duże figury geometryczne każda w innym kolorze – czerwony, zielony, żółty i niebieski (koło, kwadrat, trójkąt prostokąt). Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Recykling” – zabawa matematyczna i ćwiczenie grafomotoryczne w karcie pracy (KP3, str.44, 71). Zadaniem dziecka jest odnalezienie                          w pomieszczeniu wszystkich wyciętych z papieru pojemników na śmieci w określonym kolorze (Rodzic wcześniej umieszcza je w różnych miejscach        w pomieszczeniu). Po odszukaniu wszystkich obrazków dziecko:

– przelicza wszystkie pojemniki,

– umieszcza pojemniki w obręczy w takim samym kolorze,

– określa, czym różnią się poszczególne pojemniki (wielkością),

– mówi, których pojemników jest więcej, których mniej,

– określa, jaki rodzaj odpadów wrzucamy do pojemnika w danym kolorze.

Kiedy wszystkie pojemniki są umieszczone we właściwych obręczach, dziecko sprawdza, których pojemników jest najwięcej, a w których najmniej i o ile te zbiory się różnią. Następnie w karcie pracy dziecko rysuje jak najkrótszą drogę śmieciarki do wysypiska, tak aby mogła zabrać śmieci ze wszystkich pojemników i koszy. Liczy, ile jest małych i dużych koszy. Kontynuuje liczenie – liczy płatki kwiatków oraz rybki i dokonuje samooceny pracy.

Potrzebne materiały: wycięte z papieru różne małe i duże pojemniki na śmieci – dowolna liczba (mogą to być zwykłe kartoniki w kolorach: zielony, żółty, niebieski, czerwony), obręcze w takich samych kolorach, ołówki i kredki.