1. „Co spadło z nieba?” – słuchanie wiersza J. Ruth-Charlewskiej połączone z rozmową kierowaną. Rodzic czyta dziecku wiersz z odpowiednią intonacją:
„Ja i Ufo”
Nocką czarną, ciemną, głuchą
Na mój ogród spadło Ufo.
Pewnie zepsuł im się talerz,
Lub nie chcieli lecieć dalej.
I wylazły dwie pokraki,
Każdy inny, taki siaki,
Miały oczy jak szpareczki,
Ręce cienkie jak niteczki,
Nosy grube jak cebula,
Każdy futrem się otulał,
Włosy mieli krótko ścięte
I ogony jak diablęta.
Dziwili się w gęstym mroku,
Że na ziemi taki spokój.
Ja przez okno ich widziałam
I zupełnie się nie bałam.
J. Ruth-Charlewska
Rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe słowa,
zachęca do wypowiedzi na temat utworu. Zadaje
pytania: Co spadło na ogród? Co wyszło z talerza?
Jak wyglądało? Czy bohaterka bała się przybyszy?
Czy to jest historia prawdziwa? Co jeszcze możemy
zobaczyć na niebie?
2. „Kosmiczne skojarzenia” – zabawa słowna. Rodzic wypowiada słowo „niebo”. Zadaniem dziecka jest podawanie swobodnych z nim skojarzeń.
3. „Znajdź parę” – zabawa edukacyjna z kartą pracy (KP3 s. 36). Dziecko ogląda obrazki przedstawiające różne układy gwiazd. Następnie odszukuje i koloruje kredkami taki sam układ gwiazd, jaki jest przedstawiony na jednym z trzech obrazków: pasuje tylko jeden. Po wykonaniu zadania odszukuje koło, w którym jest najwięcej gwiazd, i zaznacza je „x”, oraz koło, w którym jest najmniej gwiazd, i zaznacza je „O”.
4. ”Co wiemy o kosmosie?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic wypowiada zdania prawdziwe i fałszywe. Kiedy rodzic wypowiada zdania fałszywe, dziecko uderza dłońmi o podłogę, kiedy prawdziwe – klaszczą w dłonie. Przykładowe zdania:
– Gwiazdy są małe jak piłeczki.
– Astronomia to nauka o kwiatach.
– Teleskop służy do oglądania planet.
– Kometa to zabawka i można ją podrzucać.
– Na niebie można zobaczyć różne konstelacje gwiazd.
– Deszcz meteorów przyjemnie ochładza Ziemię.
5. „Deszcz meteorytów” – zabawa plastyczna wykonana dowolną techniką na podstawie filmu edukacyjnego na temat meteorytów.