„Gimnastyka dla przedszkolaka”- zestaw ćwiczeń porannych, zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych.
Zaczarowane drzewa – ćwiczenie tułowia. Dziecko stoi w rozkroku, ręce trzyma luźno wzdłuż ciała.
Na początku powoli wykonuje skłony raz w lewo, raz w prawo. Na sygnał rodzica przyspiesza.
Kwiaty – ćwiczenia relaksacyjne, rozciąganie ciała. Dziecko przyjmuje pozycję przysiadu podpartego – jest
wtedy zwiędniętym kwiatem. Następnie bardzo powoli prostuje ciało, wyciągając ręce w górę i wspina
się na palcach. Rodzic może w tle włączyć dowolną, spokojną muzykę.
Zdrowe plecy – ćwiczenia kręgosłupa i mięśni grzbietu. Dziecko leżą na brzuchu. W wyciągniętych
do przodu rękach trzyma szarfę, skakankę lub pasek. Kiedy rodzic klaśnie, dziecko unosi szarfę i wraca do leżenia.
Sprytne stopy – ćwiczenie sprawności stóp. Dziecko kładzie przed sobą woreczek lub też kawałek materiału. Na sygnał rodzica
podnosi woreczek lub kawałek materiału palcami stóp. Następnie to samo ćwiczenie wykonuje drugą stopą. W drugiej części
ćwiczenia dziecko przyjmuje siad prosty podparty. Woreczek/kawałek materiału leży przy prawej stopie dziecka. Dziecko łapie go
palcami prawej stopy i przekłada za lewą nogę. To samo ćwiczenie wykonuje drugą stopą.
„Internet, co to jest?”- swobodne wypowiedzi dziecka w oparciu o wiersz D. Niemiec pt. „Bezpiecznie w internecie”. Rozwijanie świadomości funkcji komputera i internetu oraz zagrożeń związanych z korzystaniem z nich.
„Bezpiecznie w Internecie” D. Niemiec
Wiele rzeczy w dzisiejszym świecie dzieje się w sieci,
a więc w internecie.
Jednak pamiętaj, drogi użytkowniku,
że tam niebezpieczeństw czyha bez liku.
By serfowanie w necie bezpieczne było lepiej,
by nic cię nie zaskoczyło.
Używaj stron tylko dobrze znanych,
przez twoich rodziców zaakceptowanych.
Gdy ktoś cię pyta o prywatne sprawy,
nie traktuj tego jak dobrej zabawy.
Nie mów mu o swych sekretach,
o tym, co masz w domu,
o tych sprawach w internecie nie mówi się nikomu.
Gdy ktoś do czegoś złego namówić próbuje cię,
powiedz o tym rodzicom, ni chwili nie wahaj się.
Musisz czuć się bezpiecznie zawsze i wszędzie,
a wtedy, także w sieci, fantastycznie będzie.
Rozmowa rodzica z dzieckiem dotycząca treści utworu kierowana pytaniami:
- Do czego służy komputer?
- Do czego go używamy? Do czego można go jeszcze używać?
- A czy wiesz co to jest Internet?
- Co możemy robić w Internecie? Co możemy tam znaleźć?
- Gdzie możemy jeszcze używać Internetu oprócz komputera? W jakim sprzęcie?
- Wiemy już, że komputer, telefon jak i Internet są przydatne, jak również dostarczać zabawy. Możemy dowiedzieć się jaka będzie jutro pogoda, możemy obejrzeć bajki, możemy nawet grać.
- Jak myślisz – czy mogą być też niebezpieczne? Co się może stać jeżeli ich niewłaściwie używamy?
„Uwolnić piłkę” – ćwiczenia oddechowe. Rodzic z dzieckiem układa na dywanie labirynt z dwóch sznurków, wstążek lub skakanek. Dziecko na początku labiryntu kładzie kulkę z papieru i dmuchając w nią, przepycha ją przez cały labirynt doprowadzając do wyjścia.
„Czuję się bezpiecznie gdy…..”- zabawa słowna. Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania (kilka wypowiedzi). Rozwijanie mowy i myślenia.