Archiwum-2020-Grupa 09 | Bez kategorii

Elementy terapii ręki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

kwiecień 8, 2020 | Archiwum-2020-Grupa 09, Bez kategorii

Zabawy i ćwiczenia z zakresu „Terapii ręki”

 

Ćwiczenia rozmachowe – mają one na celu rozluźnienie napięcia mięśni ramion

i przedramienia

  • Krążenie ramionami (do przodu i do tyłu). Ręce wyciągnięte w bok – na wysokości ramion,

wyprostowane w nadgarstkach i łokciach, wykonują kółka małe, następnie średnie i duże

(kółka powinny być wykonywane powoli i płynnie).

  • Pływanie „na sucho” – wykonywanie rękoma ruchów jak przy pływaniu crawlem.
  • Kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie fal,

ósemek, figur geometrycznych.

  • Przekładanie piłki przód – tył, góra – dół
  • tzw. Pajacyki

 

Ćwiczenia manualne – mają na celu usprawnienie małych ruchów ręką: dłoni,

nadgarstka i palców:

  • Mocne zaciskanie dłoni i rozluźnianie jej. (wzmacnia chwyt, poprawia napięcie mięśniowe).
  • Dociskanie złożonych dłoni do siebie (ręce zgięte w łokciach) – policzyć do 3 i rozluźnić

(powtórzyć 10 razy).

  • Wzmacnianie chwytu pisarskiego – dziecko silnie przyciska do siebie trzy palce (kciuk,

wskazujący i środkowy), odlicza do 3 i rozluźnia z szerokim rozpostarciem dłoni.

  • „Spacery” palcami po stole; naśladowanie gry na pianinie
  • „Słoneczko” – dziecko przypina spinacze/klamerki (do bielizny) wokół np. papierowego

talerzyka, następnie odpina je i segreguje kolorystycznie.

 

  • „Pływające kulki”- dziecko formuje kuleczki z folii aluminiowej, następnie wkłada je do

miski z wodą, po czym wyławia je z wody przy pomocy sitka. Przeliczamy wszystkie kulki.

  • „Zakręcone paluszki”- dziecko nawija rodzicowi sznurek na palce i odwija go, następnie

rodzic wykonuje to samo na rączce dziecka.

  • Robienie kul z papieru/gazety, rzucanie kulami do celu.

Ćwiczenia angażujące obręcz barkową oraz stawy ramienne:

  • Siłowanie się z rodzicem/rodzeństwem na obie ręce – złączcie ręce dłoń do dłoni lekko

zginając łokcie. Postaw jedną stopę za drugą i policzywszy do 3, odpychajcie się wzajemnie

jak najmocniej dopóki jedno z was się nie cofnie.

  • Czołganie się np. pod stołem, krzesłem, kocem; mile widziany domowy tor przeszkód 🙂

(Dziecko leżąc na brzuchu i używając łokci, przesuwa się do przodu.)

 

  • Rysowanie, malowanie na dużych powierzchniach (np. kartonie przypiętym do ściany),

w pozycji stojącej.

  • Zabawy szarfą lub apaszką – wymachy ramion pionowo, poziomo, przy

wyprostowanych/zgiętych łokciach

  • Wymachy rąk w prawą i lewą stronę na zgiętych i wyprostowanych łokciach.
  • Zabawa w mycie okien i wycieranie dużej powierzchni stołu.
  • Zabawa w mostek: dziecko leży na plecach z kolanami ugiętymi i stopami płasko na

ziemi. Następnie unosi biodra, tworząc mostek. Pod mostkiem przejeżdża samochodzikiem

na drugą stronę. Potem opuszcza biodra rozluźniając się, by potem znów je wznieść

i przejechać samochodzikiem ponownie.

Ćwiczenia ruchów precyzyjnych – zabawy usprawniające nadgarstek oraz ruchomość

wszystkich stawów palców:

  • Nawijanie nitki, np. na ołówek przez obroty nadgarstkiem.
  • Przekładanie drobnych przedmiotów z ręki do ręki.
  • Układanie z różnych materiałów kształtów geometrycznych (plasteliną, nitką, kredkami,itd.)
  • Zwijanie wełny w kłębek
  • Przewlekanie sznurka przez dziurki w durszlaku,
  • Zamalowywanie małych przestrzeni kredkami.
  • Modelowanie w plastelinie; ugniatanie plasteliny, wałkowanie, lepienie form przestrzennych

i płaskich, zapełnianie nią powierzchni np. koła, kwadratu, toczenie kulek.