„F jak foka”
Kupiła foczka suknię z falbanką
I fioletowe, fikuśne wdzianko.
W nowej fryzurze i fatałaszkach
Poszła na festyn, by zjeść fistaszka.
Tam fundowano różne frykasy:
Fasolę, figi, flaczki, kiełbasy.
Faworki oraz z flądry filety…
A foczka zjadła wszystko, niestety.
Finał obżarstwa wyjawić muszę –
Na futrze frędzle i chory brzuszek.
A. Edyk-Psut
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku kilka krótkich pytań:
Kto był głównym bohaterem wiersza? Czego najadła się foka? Jaki był finał obżarstwa? Jakie inne wyrazy na literę „f” występowały w wierszu?
Rodzic prosi aby dziecko:
– wypowiedziało pierwszą głoskę, którą słyszy w słowie „foka”,
– wyklaskało/wystukało/wyskakało sylaby tego słowa (fo-ka) i określiło ile jest sylab w tym słowie,
– wyklaskało głoski tego słowa (f-o-k-a) i określiło ile jest głosek w tym słowie.
– podało inne słowa rozpoczynające się głoską „f” (farba, flaming, flaga, futro, firanka)
Następnie rodzic prezentuje dziecku litery „F” i „f”, a dziecko opisuje ich kształt i wygląd oraz wymienia przedmioty, które kojarzą mu się z tą literą. Próbuje „rysować” literę palcem w powietrzu i na dywanie.
„Rysuj po śladzie” – Zabawa edukacyjna z kartą pracy (KP3 s. 63). Na karcie pracy dziecko rysuje po śladzie fokę i fasolę oraz otacza pętlami wszystkie litery „f”, które widzi na ilustracji. Potem dorysowuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się literą „f” i dokonuje samooceny pracy.