Zestaw ćwiczeń porannych „Gimnastyka z wiejskiej zagrody”
„Krowie ogonki” – zabawa bieżna: każde dziecko otrzymuje „ogonek” (szarfę, którą umieszcza za gumką od ubrania w pasie). Dzieci biegają po sali i starają się zebrać jak najwięcej „ogonków”. Kto po upływie wyznaczonego czasu ma najwięcej „ogonków”, ten wygrywa.
„Bociek czy kurka?” – ćwiczenie równowagi: dzieci biegają po sali. Na hasło: Bocian! – stają na jednej nodze z ramionami w bok. Na hasło: Kurka! – przykucają i stukają dwoma paluszkami w podłogę.
„Gdzie kota nie ma” – zabawa bieżna: jedno z dzieci zostaje „kotem”, pozostałe zamieniają się w „myszki”. „Myszki” biegają po dywanie, ale gdy pojawi się „kot”, zastygają w bezruchu. „Myszka”, która się poruszy, zostaje „zjedzona”.
„Idą gąski” – ćwiczenie mięśni nóg: jedno z dzieci zostaje mamą gąską, pozostałe – dziećmi i ustawiają się „gęsiego”. Przykucają i spacerują w takiej pozycji, trzymając się za kostki. „Mama gąska” co jakiś czas pokonuje podskokiem przeszkody – rodzic uderza wtedy w tamburyn, a dzieci liczą, ile przeszkód mają na drodze, i wykonują tyle podskoków. Po chwili wracają do „gęsiego” marszu.
„Jedzie kombajn” – ćwiczenie stóp: rodzic rozkłada na dywanie szarfy. Dzieci zamieniają się w kombajn podczas żniw. Spacerują po dywanie bosymi stopami i zbierają szarfy (zboże), podnosząc je palcami stóp.
„Maszyna rolnicza” – ćwiczenie tułowia: dzieci zamieniają się w maszynę rolniczą. Siedzą w siadzie klęcznym i trzymają szarfę za dwa końce. Pochylają tułów w przód i starają się odsunąć szarfę jak najdalej od siebie, nie unosząc pupy z pięt, a następnie wracają do pozycji wyjściowej. Czynność powtarzają kilka razy.
Środki dydaktyczne: szarfy (zamiast szarfy może być chusta), tamburyn lub grzechotka.