Archiwum-2021-Grupa 12

„Jak dbamy o czystość naszej planety?”

kw. 20, 2020 | Archiwum-2021-Grupa 12

Zagadka o ziemi

Co to za okrągła planeta,
na której bez wody,
tlenu i słońca
nie byłoby życia.

Odpowiedź: Ziemia

„Sznurek Jurka” L. Szołdry

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko.

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące treści utworu:

  • W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
  • Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
  • Czy Jurek zastanowił się nad swoim postępowaniem wyrzucając sznurek?
  • Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?

„Wysypisko śmieci” – zabawa badawcza. Dziecko otrzymuje papierowy ręcznik jednorazowy, na którym pisakiem rysuje schemat domu i znak umowny wysypiska śmieci (duża kropka), następnie pryska je wodą ze spryskiwacza. Kropka się rozlewa.
Wniosek z doświadczenia: śmieci się rozkładają, co źle wpływa na środowisko. Rodzic dodatkowo tłumaczy dziecku, że w zależności od tego , co jest śmieciem, rozkładanie trwa różnie czasowo.
Przed doświadczeniem rodzic zadaje pytania:
-Gdzie ludzie wysypują śmieci?
-Dokąd te śmieci są wywożone?
Po doświadczeniu dziecko odpowiada na pytania:
-Czy Ziemia potrzebuje naszej pomocy?
-Co możemy zrobić, by pomóc naszej planecie? (segregacja śmieci)

Obejrzenie filmu edukacyjnego dla dzieci „Rady na odpady”.

„Pojemniki na śmieci” – zabawa edukacyjna z kartą pracy (KP3, str. 41). Dziecko rysuje po śladzie pojemniki na śmieci. Następnie wkleja naklejki śmieci na właściwych pojemnikach.

„Śmieciarka i pojemniki” – ćwiczenia grafomotoryczne (KP3, str. 42). Dziecko rysuje po śladzie śmieciarkę i pojemniki. Po wykonaniu zadania próbuje wyjaśnić, po co z tyłu śmieciarki są stawiane pachołki. Dziecko dokonuje samooceny pracy.

Cały świat jest w naszych rękach i możemy wszyscy o niego zadbać, dlatego zachęcamy Was mocno do segregowania odpadów. Posłuchajcie tekstu piosenki i spróbujcie ją zaśpiewać.

„Świat w naszych rękach”

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat.