Archiwum-2020-Grupa 09

Kącik dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

maj 15, 2020 | Archiwum-2020-Grupa 09

Dzień dobry 🙂

 

W dniu dzisiejszym proponuję kilka prostych i przyjemnych zabaw wspierających integrację sensoryczną dziecka. Zachęcam do wspólnego wykonywania ćwiczeń, co pozwoli na odczucie na “własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłynie na pogłębienie relacji z dzieckiem.

 

Życzę miłej zabawy 🙂

Układ dotykowy:
1. „Dotykowe pudełko”:
Weźcie pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieśćcie w środku różne przedmioty,
po czym poproście dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego
przedmiotu dotyka.
2. „Naleśnik”:
Ciasno zrolujcie dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
3. Wspólne gotowanie:
Stwarzajcie dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania
różnego rodzaju ciast.
4. Degustacja:
Zachęcajcie dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.
5. Malowanie dłońmi, stopami:
Farbę przeznaczoną do malowania palcami możecie zmieszać z innymi materiałami, np.
kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do
golenia.
Przepis na 1 kolor
• 100 ml wody;
• 4 łyżki mąki;
• barwnik spożywczy (ewentualnie sok z borówek, szpinaku, wiśni, buraków
czerwonych, chlorofil, kakao).
Barwnik rozpuszczamy w wodzie, dodajemy mąkę, mieszamy na gładką masę. Gotowe!
Farbki można przechowywać do 2 tygodni w lodówce w szczelnie zamkniętych słoiczkach.
Farby do malowania palcami – przepis 2
• 1 filiżanka skrobi kukurydzianej;
• 2 filiżanki gorącej wody;
• 1 filiżanka zimnej wody;
• barwniki spożywcze;
• 1 torebka żelatyny.
Skrobię mieszamy z 3 częściami zimnej wody, aż powstanie gładka pasta. W pozostałej
zimnej wodzie rozpuszczamy żelatynę. Mieszając, powoli wlewamy do pasty ze skrobi gorącą
wodę. Gotujemy przez chwilę na najmniejszym ogniu, nadal mieszając. Po zdjęciu z palnika

dodajemy żelatynę, studzimy i barwimy. Przechowujemy w lodówce szczelnie zamknięte
około tygodnia.
Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe,
koordynację):
6. Skakanie na piłce:
Zorganizujcie wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której dziecko będzie
mogło usiąść i skakać.
7. Tor przeszkód:
Stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania,
wspinania, turlania, celowania itp.
8. Huśtawki:
Bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących
oponach).
9. Turlanie:
Turlajcie się razem na kocyku, dywanie.
10. Bieganie:
Pobawcie się razem w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.
11. Skakanie:
Zachęcajcie dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia
schodów), wskakiwania na oznaczone pole, przeskakiwania przedmiotów leżących na
podłodze, grę w klasy, zabawę skakanką.
12. Bujanie w kocyku:
Dziecko kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają je na
boki.
Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):
13. Siłowanie:
Rodzicu, usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny
kamień, spróbuj go przepchnąć”.
14. Ciągnięcie:
Na kocyku układamy stos zabawek, a zadaniem dziecka jest ciągnięcie kocyka za sobą.

15. Machanie i odbijanie:
Zachęcajcie dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.
16. Chodzenie tyłem
17. Zabawa w “taczkę”:
Dziecko opiera dłonie o podłogę, a rodzic chwyta je za uda i prowadzi niczym taczkę.
18. Nalewanie i przesypywanie:
Pozwólcie dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez
lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości
i kształtu.