- Słuchanie wiersza „Wiatr i chmurki” Doroty Gellner.
Tam za lasem,
Tam za górką
Wiatr dokuczał małym chmurkom.
Aż się chmurki
Rozpłakały
I deszcz padał
Przez dzień cały.
Rozmowa na temat treści wiersza:
-Co robił wiatr?
-Co zrobiły chmurki?
Szukanie wyrazów mówiących o tym co robi deszcz:
kapie , pada, leje, mży, kropi, siąpi. - Ilustrowanie dźwięku deszczu ciałem:
Lekki deszcz – pocieranie dłońmi o uda,
Silniejszy- klepanie dłońmi o uda,
Burza-tupanie nogami. - Zabawa słuchowa ” Co słyszysz?” – odgadywanie przez dziecko dźwięków.
- „Kolorowe parasole”- przyozdabianie sylwety parasola według pomysłu dziecka wybranymi technikami np. wydzieranka z kolorowego papieru; kuleczkami z plasteliny, krepiny; kolorowanie lakierem do paznokci; itp.
Propozycja! Gotowe prace powieście w widocznym miejscu, tak aby wzmacniać poczucie sprawczości u dziecka. Rozmawiajcie na jej temat, dopytujcie bez jednoczesnego oceniania. Doceniajcie wkład pracy.
- Zachęcam do obserwacji nieba przy okazji spaceru na świeżym powietrzu – przyglądanie się chmurom, określanie, czy może z nich padać deszcz oraz dzielenia się spostrzeżeniami.