Słuchanie wiersza „Wiatr i chmurki” Doroty Gellner. Tam za lasem, Tam za górką Wiatr dokuczał małym chmurkom. Aż się chmurki Rozpłakały I deszcz padał Przez dzień cały.
Rozmowa na temat treści wiersza:
-Co robił wiatr?
-Co zrobiły chmurki?
Szukanie wyrazów mówiących o tym co robi deszcz:
kapie , pada, leje, mży, kropi, siąpi.
Ilustrowanie dźwięku deszczu ciałem:
Lekki deszcz – pocieranie dłońmi o uda,
Silniejszy- klepanie dłońmi o uda,
Burza-tupanie nogami.
Zabawa słuchowa ” Co słyszysz?” – odgadywanie przez dziecko dźwięków.
„Kolorowe parasole”- przyozdabianie sylwety parasola według pomysłu dziecka wybranymi technikami np. wydzieranka z kolorowego papieru; kuleczkami z plasteliny, krepiny; kolorowanie lakierem do paznokci; itp.Propozycja! Gotowe prace powieście w widocznym miejscu, tak aby wzmacniać poczucie sprawczości u dziecka. Rozmawiajcie na jej temat, dopytujcie bez jednoczesnego oceniania. Doceniajcie wkład pracy.
Zachęcam do obserwacji nieba przy okazji spaceru na świeżym powietrzu – przyglądanie się chmurom, określanie, czy może z nich padać deszcz oraz dzielenia się spostrzeżeniami.