Grupa 10

Poniedziałek 29.03.2021 Wielkanoc

marzec 29, 2021 | Grupa 10

Witam serdecznie i przedstawiam propozycje do realizacji z dziećmi w dniu dzisiejszym.

  • Oglądanie widokówek i obrazków związanych ze świętami; nazywanie przedstawionych na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co się kojarzy z Wielkanocą. Zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na ten temat; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

  • Słuchanie opowiadania Grzegorz Kasdepke Najpiękniejsze… 

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze! Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!

– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!

Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

– Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.

– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. ( przerywamy opowiadanie i pytamy dziecko, co sądzi o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wylęgną się kurczątka w kolorach skorupek. Następnie kontynuujemy opowiadanie, zwracając uwagę dziecka na to, kto miał rację). I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania. Zanim się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

– Jaka śliczniutka! – wygdakała pierwsza kura.

– Mój ty kochany! – rozczuliła się druga.

– Chlip, chlip! – płakała ze szczęścia trzecia kura.

A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”.

  • Rozmowa na temat opowiadania.
  • Wyjaśnienie znaczenia słowa nioska.

− Co zniosły kury?

− Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?

− Co zrobiły, aby tak się stało?

− Jak pomalowały jajka?

− Jakie kurczątka wykluły się z jajek?

  • Popękane jajeczka – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.

Kartonowe sylwety jajka (pocięte na części), klej, kartki.

Dzieci składają sylwety jajek pocięte na części; przyklejają je na kartkach.

  • Kurczątka – zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała.

Dziecko przy dźwiękach muzyki przykuca na dywanie, głowę ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które zaraz wykluje się ze skorupki. Na pauzę i hasło: Kurczątko się wykluwa dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręci głową w różnych kierunkach ogląda świat, na którym się znalazło.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84&t=1s&ab_channel=Kratery

  • Spacer na świeżym powietrzu – obserwowanie odświętnie udekorowanych wystaw sklepowych.
  • Jajko- zabawa badawcza poprzedzona obejrzeniem filmiku.

(Jajko, spodeczki, jaja ugotowane na twardo)

Zapoznanie z budową jaja kurzego: rozbicie surowego jajka; oglądanie białka i żółtka na spodeczkach; określanie ich konsystencji i koloru. Wyjaśnianie, jakie funkcje białko i żółtko pełnią w jajku; podawanie charakterystycznych cech skorupki. Określanie przez dziecko w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustowanie jaj ugotowanych na twardo.

Pozdrawiam 🙂