Jeśli chcemy, aby nasze dzieci z łatwością manipulowały przedmiotami, a w przyszłości dokładnie pisały, powinniśmy wspierać u nich rozwój małej motoryki. Nie chodzi tu tylko o precyzyjną pracę mięśni, ale również o wrażliwość skóry na bodźce, świadomość własnego ciała.
Przepis na masę solną
Składniki:
– mąka;
– sól;
– woda
Proporcje 2:2:1, czyli tyle samo mąki co soli i połowę mniej wody.
Przygotowanie:
Mąkę mieszamy z solą (drobnoziarnistą). Wodę dodajemy ostrożnie, nie całą na raz. Ciasto powinno mieć konsystencję zbliżoną do ciasta na pizzę.
- można dodać do niej barwniki i olejki zapachowe;
- można z niej lepić trwałe dekoracje, przestrzenne figurki i płaskie kompozycje;
- zastyga od kilku godzin do kilku dni – w zależności od grubości
- ;po zastygnięciu można malować ją farbami (farba blednie, wchłania się)
Przepis na zimną porcelanę
Porcelana lub masa porcelanowa to niezwykle efektowna i prosta w wykonaniu masa plastyczna do tworzenia rozmaitych dekoracji Nie trzeba jej wypiekać jak masy solnej, a barwą, delikatnością i przenikalnością światła przypomina prawdziwą porcelanę.
Do wykonanie masy porcelanowej potrzebujecie:
- Jedną porcję kleju wikol,
- taką samą porcję mąki ziemniaczanej,
- dwie łyżki cytryny
- dwie łyżki oliwki.
- Do dekoracji możecie użyć brokatu, foremek o różnym kształcie oraz materiałów o róznej fakturze do odbijania jej na powierzchni masy
Instrukcja wykonania:
Do dużej miski wsypujemy mąkę ziemniaczaną, wlewamy klej wikol, dodajemy dwie łyżki cytryny oraz dwie łyżki oliwki. Teraz wszystko razem mieszamy łyżką. Gdy ciasto zacznie się razem łączyć zagniatamy je dłońmi.
Po kilku minutach masa porcelanowa jest gotowa do tworzenia dekoracji. Teraz należy ją schować do i zabezpieczyć worka, ponieważ szybko wysycha. Można podzielić naszą masę dodatkowo na trzy części. Jedną zostawić białą, a do dwóch pozostałych dodać brokatu i zagnieść razem.
Przepis na absurdalną ciecz nienewtonowską
Co w niej niezwykłego? Można w nią pukać młotkiem i stawia silny opór, jednak, gdy powoli zanurzamy w niej dłoń – jest płynna jak woda.
Potrzebujemy do niej:
- skrobi ziemniaczanej
- wody
- w stosunku 1:1
Wykonanie banalne – wystarczy wymieszać ze sobą oba produkty.
A oto przepis na domową, pięknie pachnącą masę typu ciastolina.
Składniki
- trzy łyżki spożywczego oleju;
- szklanka mąki;
- proszek do pieczenia – łyżka;
- pół szklanki soli;
- szklana ciepłej wody;
- pachnidełko: cukier waniliowy albo aromat do ciasta;
- kolor: farba, barwnik spożywczy lub atrament.
Wszystkie składniki przekładamy do garnka, mieszamy i dodajemy barwnik spożywczy Jeśli używamy barwnika w proszku, rozpuszczamy go w łyżeczce octu. Jeśli farbki, płynnego barwnika lub atramentu – w wodzie. Można też użyć barwnika do jajek. Po rozmieszaniu, masa ma gęstość ciasta naleśnikowego.
Wstawiamy garnek na mały ogień. Cały czas intensywnie mieszamy. Podgrzewamy kilka minut, aż masa zgęstnieje do tego stopnia, że wbita w nią łyżka stoi
Jeśli zależy nam na czasie – masę przekładamy do zimnego naczynia, by szybciej ostygła. Jeśli nie, czekamy aż troszkę przestygnie.
Mąki są różne. Może się zdarzyć, że masa po zagotowaniu, będzie wciąż zbyt lepka do zabawy. W takim wypadku ugniatamy ciasto i dosypujemy malutkimi porcjami mąkę, by ciastolina zachowywała się jak ciasto na pizzę – nie kleiła się do rąk. i. Na końcu dodajemy łyżeczkę oleju i zagniatamy całość. Dzięki temu zabawa masą jest bardzo przyjemna – nie klei się, nie kruszy, nie brudzi
Masa aksamitna
Przepis:
- odżywka do włosów (jakakolwiek)– 300 ml
- mąka ziemniaczana – ok. 500 g
- opcjonalnie: barwniki spożywcze
Do miski przelewamy odżywkę – całą Do odżywki dodajemy około 10 czubatych łyżek mąki, tak by masa przybrała konsystencję gęstego budyniu, w którym wstawiona łyżka stoi. . Dodajemy barwnik – jeśli używamy tego w proszku, dodajemy dwie główki od wykałaczki na 1/3 masy, mieszamy i dodajemy resztę mąki i zagniatamy masę do momentu, w którym przestanie kleić się do rąk,
Przykłady ćwiczeń manualnych:
-gniecenie gąbki, piłeczki,
-ugniatanie papieru ( papierowych kul ),
-przeciąganie sznurka, pociąganie za sznurki zawieszone, zwijanie sznureczka,
-wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych, małych,
-nakładanie zabawek na patyk, sznurek,
-zabawy z gliną, masą solną, plasteliną,
-darcie na kawałki gazet,
-wieszanie ubranek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,
-układanie układanek płaskich ( geometryczne, obrazkowe ), klockowe, wtyczkowe: na wzorze, według wzoru i bez wzoru ( z pamięci lub z domysłu ),
– składanie zabawek z oddzielnych części,
– budowanie z klocków budowli,
-układanie szlaczków z elementów mozaiki według określonego wzoru,
-malowanie farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień mieszania barw, stopnia ich nasycenia,
-przeciąganie liny,
– otwieranie i zamykanie pudełek, słoików,
– zakręcanie i odkręcanie butelek,
– dotykanie przedmiotów o różnej fakturze,
-odpychanie się dłońmi w różnych pozycjach,
– przesypywanie ziaren,
-zabawa pacynkami,
– gra w łapki,
-wałkowanie ciasta,
-wkładanie do pojemnika po jajkach różnych przedmiotów.
Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:
-zabawy paluszkowe,
– naśladowanie gry na pianinie, zabawa „ idzie kominiarz po drabinie ”,
– naśladowanie ruchów rozcierania,
– krążenie palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, obu palców wokół siebie,
– chwytanie przedmiotów całą dłonią,
– zwijanie palcami apaszek, chusteczek,
– stemplowanie w obrębie kontur,
-chwytanie drobnych przedmiotów palcami i manipulowanie nimi ( oburącz, jedną ręką )– koralików, kulek,
– wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka, np. „skarbonka”,
-dopasowanie klocków do wzoru, budowanie z klocków,
-rozdzieranie papieru palcami,
-wodzenie palcem po konturach przedmiotów,
-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,
-wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,
-układnie z różnorodnych elementów, materiałów wzorów, obrazków, np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów, patyczków,
-ugniatanie małych kulek z gazety, papiery trzema palcami (środkowym, wskazującym, i kciukiem),
– lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków,
-wodzenie palcem po labiryntach,
-wydzieranki,
Ćwiczenia grafomotoryczne:
– wodzenie palcem po wzorze, odtwarzanie wzoru w powietrzu lub na dużych arkuszach papieru,
– naśladowanie bazgrania jednoręcznego lub oburęcznego kredą na tablicy i dużych arkuszach papieru,
– rysowanie różnych linii ( prostych, poziomych, pionowych, skośnych ) na dużych arkuszach papieru bez ograniczenia pola oraz rysowanie linii w ograniczonym polu, zawsze zachowując kierunek od strony lewej do prawej,
– rysowanie różnych linii na zasadzie pogrubiania,
– rysowanie różnych linii na zasadzie łączenia kropek, pogrubianie konturów kształtów geometrycznych,
– obrysowywanie szablonów od wewnątrz i zewnętrznie,
– łączenie kropek tworzących kształty geometryczne,
– odwzorowywanie kształtów złożonych, przy czym poszczególne elementy muszą być wyodrębnione kolorem,
– kalkowanie przez kalkę techniczną prostych konturów, a następnie coraz trudniejszych wzorów, wypełnianie konturów,
– odwzorowywanie kształtów na podstawie jednobarwnego wzoru,
– uzupełnianie brakujących elementów, szczegółów w rysunkach na podstawie wzoru,
– wypełnianie różnych konturów linią ciągłą w kształcie spirali, kłębuszków, itp.,
– zamalowywanie małych pól według oznakowania,
– rysunki dowolne dziecka, rysowanie szlaczków,
-pisanie patykiem po piasku, palcem na tackach z materiałem sypkim.
Przykłady ćwiczeń manualnych:
-gniecenie gąbki, piłeczki,
-ugniatanie papieru ( papierowych kul ),
-przeciąganie sznurka, pociąganie za sznurki zawieszone, zwijanie sznureczka,
-wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych, małych,
-nakładanie zabawek na patyk, sznurek,
-zabawy z gliną, masą solną, plasteliną,
-darcie na kawałki gazet,
-wieszanie ubranek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,
-układanie układanek płaskich ( geometryczne, obrazkowe ), klockowe, wtyczkowe: na wzorze, według wzoru i bez wzoru ( z pamięci lub z domysłu ),
– składanie zabawek z oddzielnych części,
– budowanie z klocków budowli,
-układanie szlaczków z elementów mozaiki według określonego wzoru,
-malowanie farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień mieszania barw, stopnia ich nasycenia,
-przeciąganie liny,
– otwieranie i zamykanie pudełek, słoików,
– zakręcanie i odkręcanie butelek,
– dotykanie przedmiotów o różnej fakturze,
-odpychanie się dłońmi w różnych pozycjach,
– przesypywanie ziaren,
-zabawa pacynkami,
– gra w łapki,
-wałkowanie ciasta,
-wkładanie do pojemnika po jajkach różnych przedmiotów.
Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:
-zabawy paluszkowe,
– naśladowanie gry na pianinie, zabawa „ idzie kominiarz po drabinie ”,
– naśladowanie ruchów rozcierania,
– krążenie palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, obu palców wokół siebie,
– chwytanie przedmiotów całą dłonią,
– zwijanie palcami apaszek, chusteczek,
– stemplowanie w obrębie kontur,
-chwytanie drobnych przedmiotów palcami i manipulowanie nimi ( oburącz, jedną ręką )– koralików, kulek,
– wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka, np. „skarbonka”,
-dopasowanie klocków do wzoru, budowanie z klocków,
-rozdzieranie papieru palcami,
-wodzenie palcem po konturach przedmiotów,
-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,
-wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,
-układnie z różnorodnych elementów, materiałów wzorów, obrazków, np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów, patyczków,
-ugniatanie małych kulek z gazety, papiery trzema palcami (środkowym, wskazującym, i kciukiem),
– lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków,
-wodzenie palcem po labiryntach,
-wydzieranki,
Ćwiczenia grafomotoryczne:
– wodzenie palcem po wzorze, odtwarzanie wzoru w powietrzu lub na dużych arkuszach papieru,
– naśladowanie bazgrania jednoręcznego lub oburęcznego kredą na tablicy i dużych arkuszach papieru,
– rysowanie różnych linii ( prostych, poziomych, pionowych, skośnych ) na dużych arkuszach papieru bez ograniczenia pola oraz rysowanie linii w ograniczonym polu, zawsze zachowując kierunek od strony lewej do prawej,
– rysowanie różnych linii na zasadzie pogrubiania,
– rysowanie różnych linii na zasadzie łączenia kropek, pogrubianie konturów kształtów geometrycznych,
– obrysowywanie szablonów od wewnątrz i zewnętrznie,
– łączenie kropek tworzących kształty geometryczne,
– odwzorowywanie kształtów złożonych, przy czym poszczególne elementy muszą być wyodrębnione kolorem,
– kalkowanie przez kalkę techniczną prostych konturów, a następnie coraz trudniejszych wzorów, wypełnianie konturów,
– odwzorowywanie kształtów na podstawie jednobarwnego wzoru,
– uzupełnianie brakujących elementów, szczegółów w rysunkach na podstawie wzoru,
– wypełnianie różnych konturów linią ciągłą w kształcie spirali, kłębuszków, itp.,
– zamalowywanie małych pól według oznakowania,
– rysunki dowolne dziecka, rysowanie szlaczków,
-pisanie patykiem po piasku, palcem na tackach z materiałem sypkim.