Dzień dobry. Kontynuując temat zdrowego odżywiania zapraszam do zabawy.
Przygotujcie: klej, patyki do szaszłyków, kartę „warzywny teatrzyk” z wyprawki, białą kartkę z bloku, fioletową i zielona kartkę papieru kolorowego, nożyczki.
- ” Co jest zdrowe a co nie?”- podawanie przykładów zdrowych i szkodzących zdrowiu produktów, dań, nawyków, czynności.
- „Warzywny teatrzyk”- wypychanie obrazków warzyw z „wyprawki” i za pomocą taśmy klejącej przyklejanie ich do patyczków do szaszłyków ( lub kredek, rurek do napojów). Gdy kukiełki są gotowe spróbujcie zastanowić się o czym mogłyby rozmawiać kukiełkowe warzywa. Przygotujcie i zaprezentujcie krótki dialog.
- „Owady w ogrodzie”- Pyt. dziecko: jakie owady można spotkać w ogrodzie? Następnie poszerzamy jego wypowiedź prezentując obrazki owadów:
- Pszczoły – to bardzo pożyteczne owady, zapylają kwiaty, dzięki czemu powstają owoce. Mieszkają w ulach. Teren, na którym stoją ule, wraz z ulami i wszystkimi narzędziami potrzebnymi pszczelarzowi do pracy, nazywamy pasieką.
- Osy – to owady, które można u nas spotkać od kwietnia do października. Giną, gdy nadchodzą mrozy. Nie mieszkają tak jak pszczoły w ulach, ale budują swoje gniazda w ziemi (wykorzystując nory drobnych zwierzątek) albo w dziuplach lub na strychach. Żywią się nektarem z kwiatów i oczywiście, tak jak pszczoły, zapylają kwiaty. Jadają też mięso.
- Motyle – to owady, które żywią się nektarem z kwiatów. Przelatując z jednego kwiatka na drugi, przenoszą pyłek i w ten sposób zapylają kwiaty. Są również prawdziwą ozdobą ogrodu, ze względu na piękne, kolorowe skrzydła. Niestety ich larwy podgryzają i niszczą liście roślin.
- Trzmiele – to owady, które zakładają gniazda pod ziemią. Zamieszkują nory gryzoni i krecie korytarze. Czasem niepoprawnie nazywa się je bąkami. Są bardzo dobrymi zapylaczami. Ogrodnicy wykorzystują je do zapylania pomidorów i papryki pod osłonami.Pszczoły nie mogłyby tego zrobić, bo nie lubią być w zamkniętej przestrzeni.
- Chrząszcze – tak jak trzmiele mieszkają pod ziemią,w budynkach lub pod korą drzew. Są bardzo pożyteczne. Po pierwsze dlatego, ze zjadają mniejsze owady, które niszczą rośliny, po drugie, dlatego, że zapylają kwiaty. Do najbardziej popularnych chrząszczy należy biedronka.
- ” W ogrodzie”- zabawa dydaktyczna – klasyfikowanie roślin i zwierząt. Zachęcanie do czytania uczestniczącego. Karta pracy 4 s. 62,63.
- ” Kiść winogron”- praca plastyczna. Dzieci oglądają zdjęcie winnicy i winogron. Opisują wygląd. Następnie na białej kartce przyklejają jedne przy drugim zwinięte w rulon o szerokości 1 cm paseczki papieru fioletowego tworzące kulki winogrona. Wycinają i przyklejają liście. Nie zapomnijcie pochwalić dzieci za wkład pracy oraz efekty jakie osiągnęły.
Na dziś to wszystko. Pozdrawiam serdecznie. Miłego dnia życzę 🙂