Grupa 04

Zabawy paluszkowe

marzec 23, 2020 | Grupa 04

      Na czym polegają zabawy paluszkowe?

Zabawy paluszkowe to forma ruchowych zabaw z najmłodszymi dziećmi. Do zabawy wykorzystuje się głównie dłonie – swoje i dziecka. Najważniejszy w tej aktywności jest dotyk. Bawiąc się w ten sposób, dotykamy rączek, twarzy, głowy dziecka. W parze z dotykiem idzie równocześnie dźwięk głosu, bo zabawom paluszkowym towarzyszy mówienie lub śpiewanie. Dla malucha to nie tylko atrakcyjna rozrywka, która go angażuje do udziału, ale również przyjemna bliskość.

Zalety zabaw paluszkowych

Zabawy paluszkowe maja dobroczynny wpływ na rozwój dziecka. Doskonalą one czynności ruchowe malucha. Dzięki nim dzieci szybciej uczą się zręczności, refleksu, koncentracji i zwinności. Zabawy te to świetny sposób na ćwiczenie tzw. małej motoryki. Pozytywnie wpływają na sprawność manualną dziecka. Dzięki wierszykom i piosenkom wykorzystywanym do zabawy,  postępuje szybciej. Ważna jest również więź emocjonalna, jaka zacieśnia się między maluchem a dorosłym podczas spędzania czasu w ten sposób. Logopedzi zwracają ponadto uwagę na podstawy komunikowania się, jakich uczą te zabawy.                      To najlepszy wstęp do kolejnych ćwiczeń rozwojowych.

Dla kogo zabawy paluszkowe?

Zabawy paluszkowe to rozrywka dla każdego dziecka.                                      Z wiekiem dzieci opanowują wierszyki i piosenki towarzyszące zabawom paluszkowym, dlatego z upływem czasu zabawa staje się jeszcze ciekawsza.Możliwości zabaw paluszkowych jest dużo. Istnieje kilkadziesiąt rymowanek i piosenek, którymi można się w ten sposób bawić.

Wyliczanki i zabawy paluszkowe

Rodzinka (dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)

Ten duży- to dziadziuś

A obok – babunia

Ten w środku -to tatuś.

A przy nim- mamunia.

A to jest- dziecinka mała

A to- moja rączka cała!

 

Idzie myszka

Idzie myszka do
braciszka
(prowadzimy palce po ręce dziecka)
Tu wskoczyła (
szybko wsuwamy palec za kołnierz
lub pod koszulkę)
Tu się skryła. (
wsuwamy rękę w rękaw)

Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją główkę mam
I po brzuszku bam, bam, bam.
Buzia robi am, am, am
Oczka patrzą tu i tam.
Tutaj swoją główkę mam,
I na nosku sobie gram.

 

Grota misia

Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś
(zegnij kciuk i wsadź pod złożone
palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (
zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (
wysuń kciuk)

 

Sroczka

Tu sroczka kaszkę warzyła.
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała – na łyżeczce,
Temu dała – na miseczce,
Temu dała – na spodeczku,
I dla tego? Nic nie miała!
Frr ! – po więcej poleciała.

Co ja tu mam

Tu paluszek, tu paluszek

Kolorowy mam fartuszek

To jest rączka, a to druga

Tu jest nosek

Tu ząbeczki

A tu buzia na ploteczki

To jest rączka, a to druga

Popatrz – oczko do mnie mruga!

 

 

Rzeczka

Płynie, wije się rzeczka (rysujemy na plecach maluszka linię)
Jak błyszcząca wstążeczka (
delikatnie drapiemy je po plecach)
Tu się srebrzy, tam ginie
(wsuwamy palce za kołnierzyk)
A tam znowu wypłynie (
przenosimy dłoń pod paszkę i szybko wyjmujemy).

 

Kotek
Umył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń)
Umył kotek nosek
(głaszczemy nos)
Więc mu na śniadanie
Miskę mleka niosę
(ręce składamy w łódeczkę)
Myję Julcia rączki
(pocieramy dłońmi)
Buzia – aż się świeci
(głaszczemy policzki)
Czysty chce być kotek
Cóż dopiero dzieci
(rozkładamy ręce)

Kanapka

Najpierw chleb pokroję.
(uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję.
(głaszczemy plecki dziecka)

Na to ser położę.
(przykładamy po kilka razy dłonie do pleców)
Pomidora dołożę.
(rysujemy kółeczka na plecach)
I posolę, i popieprzę.
(przebieramy palcami po pleckach)
Żeby wszystko było lepsze.
(masujemy)
Już nie powiem ani słowa,
(ugniatamy delikatnie)
bo kanapka jest gotowa.
(robimy wielkie „aaaaam”, chwytamy dziecko i zjadamy!)

 

Paluszek i gruszka
To jest kciuk – najgrubszy paluszek,
To wskazujący, co narwie nam gruszek,
Ten trzeci je podniesie,
A czwarty do domu zaniesie.
A tu mamy maluszka,
Co wrzuca gruszki do brzuszka.

 

Pada deszczyk
Pada deszczyk
kapu – kap, kapu -kap, kapu – kap,
Mokną drzewa, że aż strach
kapu – kap, kapu – kap, kapu – kap
Wieje wiatr osusza drzewa
szus – szus – szus, szus – szus – szus
Widać taka jest potrzeba
szus – szus – szus, szus – szus – szus

 

Rak
Idzie rak nieborak,
Jak uszczypnie będzie znak.
Idzie rak nieborak,
Raz do przodu, a raz wspak.

 

Dzwon

Dzwoni wielki, duży dzwon:
Bum – bom, bum – bom.
Dzwoni średni, mniejszy dzwon:
Bim – bam -bom, bim – bam -bom.
Dzwoni całkiem mały dzwonek:
Bim – bim -bim, Dzyń – dzyń – dzyń.
Dzwonią malutkie dzwoneczki:
Dzyń -dzyliń, dzyń – dzyliń.

 

Gdzie jest…

Gdzie jest kciuk? Gdzie jest kciuk?

Jestem tu. Jestem tu.

Jak się pan czuje? Dobrze, dziękuję.

Muszę już iść. Muszę już iść.

Każda rączka, każda rączka, pięć paluszków ma.

Paluszki składamy,

wszystkimi klaskamy: raz i dwa, raz i dwa.
Pięć paluszków, pięć paluszków prawa ręka ma, lewa ręka ma.

Paluszki witamy, głośno przeliczamy, ty i ja, ty i ja.